Hlavní nábytkové formy, jejich konstrukce, funkce
a umístění v interiéru.
09. Lavice,
představuje v lidovém interiéru vývojově nejstarší kus nábytku. Splňuje
potřebu pro sezení, spaní, stolování, práci v sedě a odkládání předmětů
a to jak v jizbě, kde byla přistavena kolem zdí a
pece,
tak v kratší podobě v komoře, na špejchaře a příležitostně ve chlévě, okolo
stavení i jinde. Vedle venkovského hospodářství sloužila lavice ve stejné,
nebo podobné formě prakticky všude. V hostincích, školách, kostelech, úřadech
a jinde.
Lavice tak plnila vedle uvedených funkcí také důležitou funkci socializační.
Neobešla se bez ní výroční ani rodinná obřadnost, nebo příkladně společné
ženské domácí práce, jako přástky, dračky apod. Pomineme-li lavice, které
vycházely ze stěny v podobě vysokého deskou krytého schodu, nejstarší mobilní
lavice byly konstruovány tesařským způsobem. Sedák tvořila masivní deska
kde na obou koncích zespoda byly párem čepů začepovány deskové
nohy. V této nezměněné konstrukční podobě přetrvává
ze středověku do 2. poloviny 18. století a v prkenné podobě do století
dvacátého. K nim se řadí truhlářským způsobem zhotovené
bedněné
lavice. Přední stěna spojená s bočními po odklopení celého, nebo části
sedáku vymezovala prostor pro uschování věcí. Stabilní lavice, jejichž
zadní stěnu tvořila stěna jizby, v úložné funkci předcházela truhly. Rozvinutá
mobilní forma s vyklápěcím sedákem spojeným s bočními a přední
stěnou zvaná "žigla" a dochovaná z jižních
Čech, ale známá též v Bavorském i Českém Lese pod německým názvem "Siedel",
sloužila po rozložení ke spaní a ukládání lůžkovin.
Novější, lehčí typ konstrukce lavice sloužil zprvu v lidovém interiéru
souběžně s deskovou lavicí. Lehká forma
lavice sestává ze sedáku, prkna na jehož koncích jsou kolmo
k letům ve svlaku začepovány páry nakročených,
obvykle hraněných nohou. Popsané napojení nohou k sedáku je konstrukčně
shodné se židlí na nakročených nohách.
Tato jednoduchá podoba má několik variant. S opěradlem umístěným
na stěně, s opěradlem čepovaným do sedáku a s opěradlem spočívajícím
na brlení. Zvláštní variantu
tvoří lavice s otočnou opěrkou. Ta
má zpravidla brlené rámové opěradlo, které lze pomocí otočných čepů začepovaných
na konce sedáku překlápět. Takováto lavice umístěná podél zdi překlopením
opěradla bránila spadnutí spáče na podlahu. U krbu po překlopení a přesednutí
umožnila ohřívat se z druhé strany.
Poslední podobu, kterou na sebe lavice v lidovém interiéru bere
přichází kolem poloviny 19. století. Je to lavice
rámová. Prkenný sedák je přiklížen na lubový rám jehož součástí jsou hranolové
nohy spojené dole mezi sebou trnožemi. Častou variantu zde tvoří brlené
opěradlo, vybíhající vzhůru v prodloužení zadních nohou. Někdy je
na koncích doplněné područkami spočívajícími na prodloužených předních
nohách.
Vedle lavice, selské a rámové židle plnila u nás
funkci sezení již od středověku trojnožka. Představuje typ tzv. "nízkého
sezení", který je geneticky nejstarší. Dodnes běžný v Orientu, do nedávna
na Balkáně. Svým nízkým těžištěm usnadňovala trojnožka namáhavou práci
v sedě na klíně, na kolenou a v sedě v předklonu. Možnost zapření nohou
a stabilita díky třem rozbíhavým nohám, umožňovala sezení i na nerovném
terénu. Nacházíme ji proto ve chlévě, na zápraží, v dílně (ševcovský verpánek),
v komoře i v jizbě.
Sestává z masivního sedáku z měkkého dřeva podoby nízkého
miskovitě vybraného špalku. Zdola jsou ke středu sedáku provedeny tři šikmé
vývrty, rozvržené do vrcholů rovnostranného trojúhelníku. V nich jsou začepovány
a obvykle shora zaklínovány dolů se zužující nožky. Sedák byl často opatřen
obručí bránící jeho prasknutí rozeschnutím. Trojnožky zůstávaly režné a
nezdobené.
K typu nízkého sezení se dále řadí jedno a čtyřnohé "dojačky",
určené pro práci ve chlévě při dojení krav.
Selská židle, sesle ( ze středohornoněmeckého Sidel pak německy Siedel
),
na Moravě zvaná legátka (z lat. lectica), nebo též židle s nakročenými
nohami se jako konstrukční typ v Evropě šířil v průběhu 16. a 17.
století. Do venkovského interiéru vstupuje koncem 17. století a to
zpravidla v jednom maximálně ve dvou exemplářích. Byla zhotovována
řemeslně a na svou dobu byla drahá. Stála u stolu a byla vyhrazena pro
hospodáře a vzácné návštěvy. Ostatní členové rodiny a čeládka seděli na
lavici. Teprve v druhé polovině 18. století se plně prosazuje na našem
venkově. S příchodem 19. století ji již nacházíme u stolu v páru.
Základní typ se skládal obvykle z lichoběžného dubového sedáku
s uťatými, nebo zakulacenými rohy. Na spodní straně v páru svlaků
v šikmo vrtaných čepových ložích procházejících svlakem do
sedáku byly začepovány páry hraněných
obvykle jasanových nohou. Zadní částí sedáku a svlaků procházelo čepové
lože dubové deskové opěrky. Ta byla nejvíce
zdobně rozvinuta. Byla prostě vykrojená, malovaná,
tauzovaná
(viz), řezaná z plochy, nejdražší pak
řezaná z hloubky. Nejčastěji sledovala siluetu
dvouhlavé
orlice, erbu
habsburské monarchie. Vedle ní pak bezpočet
dalších motivů přenášených na šablonách hlavně ze slohových předloh baroka,
rokoka,
empíru,
pozdního klasicismu a biedermeieru.
Častý je reliéfně řezaný
rokaj, vějíř, listovec,
feston aj. Na středech masivních opěrek byl často vyříznut otvor k uchopení.Měl
často tvar
srdce, nebo oválu.
Další rozvoj doznala selská židle v průběhu 1. poloviny 19. století.
Mění se tvar sedáku a opěrky. Vlivem empíru a biedermeieru je sedák vykrajován
do tvaru lyry a opěrka skládána obvykle
ze čtyř dílů, sleduje tvary lunety, vejcovců, váz a kalichů. Její střed
bývá často vyplněn brlením.
Od poloviny 19. století nastupuje vedle typu selské židle do venkovského
interiéru židle rámová. Je vyráběna z
měkkých dřev a oproti selské židli je většinou opatřována nátěrem. Vychází
z lubové konstrukce shodné
s tzv. "štokrdlí". Hranolové, nebo soustružené nohy jsou ve výši bedněného
sedáku spojeny zaklíženými luby. Nohy jsou dále dole, pro větší stabilitu,
vzájemně spojeny trnoží. Zadní nohy vybíhající nad sedák spojují obvykle
dvě vodorovné opěrky zad.
V lidovém interiéru druhé poloviny 18. a prvé poloviny 19. století
bylo křeslo ojedinělou a často i krajově omezenou záležitostí. Oproti židli
plnilo vyšší nárok na pohodlné sezení a reprezentaci majitele. Nacházíme
je proto výlučně v nejlépe vybavené místnosti venkovského interiéru, ve
světnici, nebo v pokoji.
Křesla se vyskytují ve dvou konstrukčních formách, které existovaly
časově vedle sebe, ale které však mají rozdílný konstrukční původ.
Prvé rámové křeslo vyšlo z předloh evropské renesance z panského
interiéru. Druhé, křeslo s nakročenými nohami bylo odvozeno z konstrukce
selské židle a přišlo na Šumavu ve 2. polovině 18. století jako součást
alpské kolonizace. V průběhu 19. století se dále šířilo do lidového interiéru
západních Čech .
Konstrukce rámového křesla
vychází
z rámové židle. Od ní se odlišuje širším sedákem a vyvinutými područkami.
Hranolové, soustružené, nebo vyřezávané nohy spojené pod sedákem luby a
dole zpevněné trnožemi, vybíhají vzadu nad sedadlem do opěradla. To bývá
obyčejně zdobeno řezbou. Přední nohy jsou vytaženy nad sedák do výše
loktů. Na nich jsou čepované područky, končící v čepech zadních nohou.
Rámová křesla vyráběná převážně z tvrdých dřev jsou svým tvarem i výzdobou
silně ovlivněna slohovými předlohami. Z výzdob
se na nich uplatňuje reliéfní i basreliéfní řezba, intarzie i malba. Sedáky
jsou bedněné, čalouněné látkou, kožené, nebo opatřené výpletem. Nacházela
se na venkově v obydlích bohatých sedláků, mlynářů, myslivců, rychtářů
tj. u zámožnějších venkovanů.
Mnohem bližší lidovému prostředí než rámové křeslo bylo křeslo
s nakročenými nohami. Konstrukčně se odvíjí od selské židle. Od ní
přejímá spojení sedáku s nohami čepovanými v párech do dvou svlaků. Sedák
křesla však na rozdíl od židle opisuje měsícovitý tvar. Po jeho půlkruhovém
okraji je kolmo, nebo mírně nazad čepované brlení. To nese podkovovitou
opěrku zad vpředu sloužící pro spočinutí předloktí. Brlení vedle běžně
soustružených brlin často nahrazují malované, okrasně vyřezávané i prolamované
destičky,
vyřezávané a polychromované figurky kapel, nebo svatebčanů
v krojích, tak jak je známe z Chebska. Křesla tohoto typu jsou zhotovována
z měkkých dřev a jsou pestře malovaná. Některá chebská křesla pak mají
dále vedle běžných hraněných nohou též
soustružené
balustrové nohy, střídavě natřené zelenou, červenou, žlutou, modrou a černou
barvou.
Stůl spolu s lavicí byl nejstarší součástí lidového interiéru. Od
pradávna plnil základní funkci stolování, předkládání a konzumaci pokrmu.
Dále pak funkce pracovní, tj. splňoval požadavky na práci v sedě u stolu.
Ve svých různých a specializovaných formách pak plnil i funkci úložnou,
odkládací, úřední, hostinskou a mnohé další. Od jmenovaných praktických
funkcí se pak odvíjejí všechny úlohy společenské, zejména pak tzv. funkce
komunikační a socializační. S nimi je spojena rodinná i náboženská obřadnost,
vytvářející pevná pouta širokého rodinného i sousedského obecenství.
Dokládají to časté, ať již řezané, nebo intarzované iniciály jmen, vročení,
křížů,
christogramů a dalších upomínek vyřezávaných,
intarzovaných i malovaných, umisťovaných na tabulích i na podstolí.
Stůl byl držen v úctě. Běžně sloužil několika generacím a zejména společným
jídlem a modlitbou spoluvytvářel a podporoval rodovou tradici. Zůstával
stabilně v jizbě a z ní byl jako první vynášen když hořelo.
V jizbě měl tradiční místo v tzv."svatém koutě", v rohu diagonálně
k peci. Za ním u zdi stály rohové lavice a před ním jedna, nebo dvě selské
židle. Nad ním na zdech police s obrázky svatých a v rohu koutní skřínka
(viz) a kříž. Do jeho blízkosti pak patřily
lžičníky, svícny, svíčky, lampy, muší ráje a další náležitosti spojené
s funkcemi stolu.
V 2. polovině 18. století a 1. polovině století 19. nacházíme v
českých zemích vedle tradičního tzv. gotického
stolu na kozlech a stolu lubového ještě řadu odvozených a speciálních stolových
konstrukcí. Jsou to souběžně užívané, geneticky starší,
kadlubové
stoly, kde kamenná tabule spočívá na dlabaném kmenu s dvířky po straně,
nebo lavicové stoly konstruované stejně, jako lavice na vysokých
nohách. Oba doložené a provozované ještě na začátku 20. stol. ve Slezsku.
K nim se řadí stoly na kozách, zkřížených nohách, na
prkenných nohách a několik forem stolů
skřínkových, které mají pod tabulí bedněný prostor s dvířky.
Nejrozšířenějším a od středověku v lidovém interiéru používaným
byl robustní stůl na kozlech tzv. gotického typu. Sestává z masivní, obvykle
javorové tabule složené ze dvou, až šesti prken na spodu na sraz stažených
do dvou rovnoběžných svlaků, spojených s dubovým podstolím kolíky. Nahoře
pak spojení prken tabule jistily stahovací mašle.
U některých stolů se dále, mezi svlaky v drážkách, posouvala zásuvka. Dva
páry dubových, deskových nakročených nohou, pod tabulí vzájemně začepovaných
do hlav, bývají navíc pod hlavou zpevněny často okrasně vyřezávanou a prolamovanou
lichoběžníkovou deskou a dole pak spojeny trnoží. Oba párové konstrukty
nohou jsou nakonec vzájemně spojeny jedním, nebo nad sebou i dvěmi páry
svorníků
procházejícími nohami a vně staženými čepovými
klíny.
Tato konstrukce, rozšířená prakticky v celé Evropě, zajišťovala bezpečnou
stabilitu, snadnou rozebiratelnost a svým masivním provedením dlouhou životnost.
V některých hospodářstvích sloužil tento typ stolu sto i více let.
Nejčastější variantu této tradiční konstrukce tvoří stůl
s posuvnou tabulí. Ta umožňuje přístup do truhlíku bedněného v hlavách
nohou. Někde pak bývá pod dnem truhlíku konstruována zásuvka. Spojení nohou
v podstolí je shodné s popsanou konstrukcí gotického stolu.
Kolem poloviny 19. století začínají ve světnicích převažovat stoly
lubové. Je to důsledek celkové nové orientace na pohodlné bydlení prosazované
biedermeierem. Mění se tak i tradiční dispozice bydlení a stolování. Lubový
stůl je oproti stolu gotickému lehčí, snadněji přemístitelný a při sezení,
na rozdíl od sezení u gotického stolu, nacházejí nohy dostatek místa pod
tabulí.
Lubový stůl
sestává z tabule z prken klížených na drážku a péro a na spodu stažených
párem rovnoběžných svlaků. Ty jsou spojeny s podstolím kolíky, nebo leží
v zářezech lubů. Podstolí tvoří obdélný lubový rám v jehož rozích jsou
pomocí čepu, péra a drážky přiklíženy hranolové nohy, někde též dále ozdobně
soustružené, nebo řezané. Nad podlahou jsou nohy obvykle vzájemně spojeny
trnoží. V podstolí bývá někdy též umístěna různě široká zásuvka uložená
suvně mezi luby. Tento typ dílensky zhotovovaného stolu slouží v drobných
konstrukčních obměnách na venkově i ve městě dodnes.
Postel provází člověka od narození po smrt, poskytuje odpočinek a
čerpání nových sil po celodenním shonu. Je intimním místem
pro lásku a prakticky jediným pro rodičky, nemocné a staré lidi. Stejně
jako u sousedních národů je často zdobena křesťanským ochranným a prosperitním
symbolismem. Její význam ve srovnání s jinými nábytkovými formami není
zcela prozkoumán a doceněn. Ve 2. polovině 18. stol. a 1. polovině stol.
19. existují v lidovém interiéru souběžně čtyři základní konstrukční podoby
postelí.
Prvá, nejstarší, odvinutá od nemovitých postlaných hrádí, tj. od
dražených a pažených konstrukcí, byla napevno spojena se stěnami i stropy
příbytků. Jednodušší varianta, tzv. pohrádka, byla stejně jako hráď užívaná
ještě v polovině 19. století na východní Moravě. Pohrádka představuje lůžko
na dvou párech rozsoch zaražených do hliněné podlahy, v jejichž vidlinách
na žerďkách leží postlaná prkna.
Druhá, již mobilní podoba postele, v obdélné
konstrukci, užívá pro spojení nohou s postranicemi a čely čepů.
Prostor vzniklý mezi postranicemi vyplnil slamník ležící na třech a více
napříč umístěných prkénkách. Ta jsou do postranic čepována, nebo
leží volně na lištách, přichycených na kolíky na spodek vnitřní strany
postranic. Nízká čela a postranice, pokud nejsou zcela rovná, sledují obloukové,
vykrajované tvary. Svou délkou a šířkou dovolují takovéto postele relativně
pohodlné ležení. Tyto jednoduché postele stávaly vedle světnic též v komorách.
Třetí typ postele, výstavnější a určený výhradně pro světnici, představuje
postel
s nebesy , zvaná též nebesová. Je konstrukčním pokračováním výše
popsané postele. Její nohy však přecházejí vzhůru často v ozdobně soustružené,
nebo řezané sloupky, které nesou strop zvaný nebesa. Sestává z obdélného
rámu spojovaného na plát, nebo čep
a rozpor a má prkennou výplň, která bývá ze spodní strany často pěkně
malovaná. Obyčejně obsahuje, podobně jako čela, motivy ochranné
křesťanské symboliky, christogram, mariogram,
Ducha
svatého, Pannu Marii apod. (viz hesla v oddíle 26.
christogram
a Duch svatý ). Takto vzniklý prostor
na spaní byl dále na všech stranách zatahován závěsy. Jde o nepochybnou
přejímku z panského interiéru. S hygienickou osvětou nastupujícího 19.
století byl typ postele s nebesy, tvořící nevětraný prostor v němž se drží
domácí hmyz, stále více nahrazován zjednodušeným čtvrtým typem postele,
postelí
s nástavci.
Poslední, čtvrtý typ, postel s nástavci
zachovává konstrukční spoje postele s nebesy. Její nohy však v konstruktu
končí ve výši čel hlav a nohou. Přejímá a dále bohatě rozvíjí zejména ozdobně
vykrajované malované, nebo intarzované nástavce nasazované na čela hlav
a na vrchní konce postranic. Vrcholy nohou i nástavců jsou často krášleny
soustruženými koncovkami. Tento typ postele je na venkově užíván až do
poloviny 20. století. Její rozměry se většinou shodují s předchozími popsanými
typy. Délka od 2, 5 lokte do 2.9 lokte (150 - 174 cm) - krátká délka souvisí
s nižším vzrůstem populace a s obecně rozšířenou pověrou, že natažený člověk
je mrtvý. Spalo se tedy v polosedě, nebo ve skrčené poloze na boku. Šíře
lůžka se pohybovala od 1 do 2 loktů (60 - 120cm). Na širších postelích
často spali rodiče i s malými dětmi. Výška se odvíjela od výše čel a nástavců,
nebo výše nebes tj. od 60 cm do 180 cm. Z pozůstalostních řízení víme,
že měkké, malované postele byly oceňovány cca na půl zlatého, dubové intarzované
na 2 zlaté. Pro srovnání cena krávy cca 10 zlatých. Pro další srovnání
uvádím cenu pěkné husy, která na trhu 1. poloviny 19. století stála cca
30 krejcarů.
( 100 krejcarů = 1 zlatý)
Potřebu vhodného místa na spaní plnilo vedle universálnější lavice
a specializovanější konstrukce postele též lůžko. Své místo pro svou lehkou
konstrukci a snadné přemístění nacházelo prakticky ve všech prostorách
hospodářství. Bylo zhotovováno tesařskou a košíkářskou technologií. Konstrukčně
je odvozeno od starověkých archetypů. Sestává z obdélného rámu čepovaného
v rozích do nohou. V hlavách jsou nohy vytaženy nad rám a na
svých vrcholech jsou k rámu zavětrovány. Takto vytvořené klínovité
zvednutí lůžka pod hlavou současně nahrazuje podhlavník. Obdobně jsou zavětrované
i nohy na opačné straně. Větrování je naopak provedeno pod lůžkem. Rám
bývá obvykle vypleten proutím, loubkem, méně pak provazem, nebo popruhem.
Tato lůžka vyráběná ještě ve 30. letech 20. století na Vizovicku máme ve
sbírce doložena z 2. poloviny 19. století z Valašska pod onomatopoickým
pojmenováním "
praščák", nebo prašťák
.
Tímto, ve stručnosti nastíněným, vývojem postelových konstrukcí
prošel celý středoevropský prostor 18. a 19. století. Nevyčerpává však
všechny způsoby venkovského spaní. Tuto funkci v jizbě dále plnila především
pec, lavice a nebo jednoduše senem, nebo slámou postlaná podlaha. Mimo
světnici a komoru se pak spalo zejména na senících a v postlaných hrádích
ve chlévech.
Kolébka je zvláštně upravené místo pro spaní dětí. V průběhu 2. poloviny
18. a 1. poloviny století 19., podobně jako u postelí a dalšího nábytku,
měla i kolébka na území českých zemí několik konstrukčních podob. Existovaly
v mnoha krajích paralelně a tedy současně. Zhruba je možné je rozdělit
na přenosné, sloužící k uložení dětí mimo obydlí při práci venku, zvané
též polní a ty které se užívaly v jizbě.
Pomineme-li plachty s dětmi prostě zavěšené na větvích stromů, nebo
koše
přechodně sloužící k uložení dětí, sestávaly polní
kolébky obvykle ze tří kůlů zaražených
špicemi do země a nahoře dohromady svázaných provazem. Do takto vzniklého
jehlanového prostoru se mezi kůly vázala plachta - trávnice (viz
citace), do níž se pokládalo děcko. Tato polní kolébka měla další
varianty
se čtyřmi kůly a s truhlářsky zhotovenou konstrukcí dvou trojúhelných rámů
spojených dole táhlem utaženým do čepů klíny.
V jizbě užívané kolébky měly rovněž několik konstrukčních podob.
Vedle kolébek v podobě truhlíků
zavěšených na trámu stropu, nebo stojících na čtyřech nohách a vedle kolébek
zavěšených na stojkách byla již od středověku u nás i v okolní Evropě užívaná
kolébka
na
kolébadlech. Ta sestává často z
okrasně vyřezávaných, prolamovaných, nebo brlených postranic a čel v rozích
čepovaných do vzhůru se rozbíhajících štenýřů, dole pak čepovaných do rozporu
v němž je napříč přiklíženo kolébadlo. Takové to kolébky zhotovované z
měkkých dřev byly navíc pěkně malované, ty z tvrdých dřev též i intarzované.
Kolébky byly často součástí výbavy nevěsty, nebo darem otce
zhotovovaným očekávanému novorozenci. Na jejich výzdobě se odráží především
ochranná
křesťanská symbolika. Kolébky jsou dále spojeny s lidovým písňovým i pohádkovým
projevem, který pak představoval důležitou součást citového a intelektuálního
rozvoje dítěte.
V sousedství kolébek nacházíme pomůcky pro fyzický rozvoj batolat.
Jsou to běhadla, běháky a stojáky, které
umožňovaly cvičení ve stání a chůzi. Soudě podle jejich konstrukce mohly
být tyto pomůcky zhotovovány již od středověku. Většina z nich je
výškově upravena tak, aby děcko bylo podpíráno kolem pasu, aby se
o chodák mohlo ručkami opírat a v případě chůze se na něm vzpírat.
Stabilní formy měly tvar stoličky s otvorem v sedáku a s nakročenými
nožkami začepovanými do podlážky. Mobilní formy běhadel
mají nožky čepované v párech do ližin opatřených na koncích kolečky. Stabilní
formu chodáku představoval kolený štenýř.
Otáčel se v důlku v podlaze a v lůžku ve stropním trámu. Měl ve výši
pasu děcka začepované rameno, do něhož byl vodorovně zasazen ohnutý tlustý
prut. Uprostřed stálo děcko, drželo se čepovaného ramene a když kráčelo,
chodilo v kruhu, při čemž se štenýř otáčel
v důlku v podlaze a v lůžku ve stropě.
Súsek vedle zemních jam a dlabaných kmenů zvaných kláty, představoval konstrukčně nejpokročilejší schránu pro uchovávání především úrody zrnin. U starých Slovanů stál běžně pod širým nebem. Súsek jakožto tradiční a výlučně lidový kus nábytku nacházíme dále ve stodolách, v komorách, špejcharech na půdách i jinde. V průběhu 2. poloviny 18. a 1. poloviny 19. století a dále, tvoří též součást mobiliáře jizeb. Zde je v něm uchováváno šatstvo, prádlo a osobní věci. Súsek byl kulturním majetkem alpské i karpatské kolonizace. Je rozšířen na Balkáně stejně jako ve Skandinávii. V Čechách byl známý pod názvem skřih a byl zde vytlačen truhlou. Na Moravě a zejména na Valašsku však slouží hluboko do 20. století. Jeho konstrukční prapůvod se odvíjí od dražených a pažených konstrukcí sarkofágů. Je zhotovován ze sáhového bukového dřeva, ze špalků štípaných na šestiny, nebo osminy. Vedle sekery a teslice pak k opracování povrchu sloužil poříz a ke spojení stěn pak pazník. Tím se zhotovovaly drážky v rohových štenýřích, do kterých se zasouvalo a kolíkovalo pažení skládané nad sebe co stěna. Víko v podobě střechy složené z překrývajících se pažení čepovaných do měsícovitých boků a zavěšené v otočných čepech, svou konstrukcí umožňovalo zachovat i v dešti skladovaný obsah v suchu. Zdobení povrchu súsku se provádělo tzv. pazením, tj. pazníkem, nožem ve tvaru "u" zasazeným do kružidla, nebo rukověti. Tím se vytvářely někdy velmi bohaté kružnicové a lineární dekory. V nich se odrážely staré prvky astrální mytologie a prosperitní a ochranné symboliky. Viz též kapitolu 95 Typ pazené výzdoby.
Truhla podobně jako postel nebo stůl, procházela v průběhu 2. poloviny
18. a začátkem 19. století konstrukčním vývojem. Ve 2. polovině 18. století,
shodně s vývojem ve střední Evropě, se setkáváme ještě s robustními konstrukcemi
na rám a výplň. Dále pak následují jejich napodobeniny
tj. konstrukce, kde vnitřní stěny nesou vnější, imitují rámovou konstrukci
a konečně poslední typ truhly, konstruované na
rybinu, kde stěny nesou výplně napodobené malbou,
nebo intarzií. (viz též kap. 84
Polabské intarzie.) S konstrukčním vývojem souvisí i vývoj traktování a
zdobení čelní stěny truhly. Odvíjí se podobně jako u skříní od stavebních
prvků architektury.
Truhly poloviny 18. století nesou dva až sedm oblouků doplněných
prvky renesanční výzdoby. Vedle nich se však prosazuje traktování
obdélnými polí. Na přelomu 18. a 19. století již převažují truhly se dvěma
obdélnými poli na přednici a na víku truhly. Ty jsou nejrozšířenější, nejvíce
a nejlépe zachované a svou výzdobou tvoří, podobně jako kroje, krajové
typy.
Poslední jmenovaná konstrukce, se kterou se setkáváme až do 20.
století, sestává ze stěn spojených v rozích na rybinu, ze dna připojeného
na spodní obvod stěn kolíky a z víka spojeného se zadní stěnou panty z
pásového železa, nebo kovanými očky (viz). Vpředu zevnitř
je na čelní stěně situován kovaný zámek, který otočením klíče rozevírá
čelisti a uvolňuje západku přinýtovanou k víku (viz).
Uvnitř truhly vlevo pod víkem je umístěn tzv. přítruhlík
s vlastním víkem, prostor, do kterého se ukládaly drobnější osobní věci.
Pod přítruhlíkem bývá u některých truhel umístěna skrýš, tajný prostor
přístupný obvykle po odsunutí dna nebo stěny
přítruhlíku. Pomineme-li některé vývojové a krajové zvláštnosti, kde
truhly
stojí na rámových soklech, podnožích,ližinách
a kolečkách shledáme, že většina truhel
stojí na soustružených nohách, barokem ovlivněných do tvaru
stlačené koule lidově nazývaných "bačkory".
Truhly vzešlé pod slohovým vlivem empíru a biedermeieru mají nožky tvaru
hranolu, obráceného jehlanu, rovné, nebo prohnuté.
Všechny jmenované nohy splňují nezastupitelný účel, chránit korpus truhly
od vlhkosti a současně umožnit větrání.
Truhly a truhličky se běžně vyráběly ve třech rozměrech. Nejvíce
dvouloketní šíře 120 cm, výšky 70 - 80 cm a hloubky 60 - 70cm. Dále loketní
o šířce 60 cm, výšce 50 cm a hloubce 40 cm. V tomto a menším rozměru se
vyráběly též tzv. cechovní truhličky na listiny, pečetě, ferule, peníze
a pod. Nejmenší, půlloketní o šířce 30cm a výšce a hloubce kolem
20 cm, byly užívané k uchovávání cenných drobností a osobní galanterie.
Z pozůstalostních písemností se pak dozvídáme, že malovaná loketní truhla
ze začátku 19. století stála kolem jednoho zlatého, dubová intarzovaná
dvojnásobek, tj. ekvivalent ceny telete. Cena pěkného zajíce na trhu 1.
poloviny 19. století byla cca 30 krejcarů. (100 krejcarů = 1 zlatý)
Truhly a truhličky tvořily osobní majetek jedince. U mnoha často
jediný kus nábytku. Truhly byly pořizovány děvčatům, chlapcům, brancům,
novomanželům na jarmarcích, nebo přímo na zakázku u truhláře. Do truhel
se ukládaly lepší sváteční šaty, kroje, ložní prádlo, výbavy nevěst, knihy,
drahé nádobí a příbory. V přítruhlících měly své místo modlitební knížky
a růžence. Ve skrýši pak granátový, stříbrný a zlatý šperk. Na spodních
stranách vík bývala připevňována poutní a jarmareční grafika,
poutní obrázky a obrázky svatých, novinové výstřižky. Zapisovaly se zde
osobní, rodinné i hospodářské poznámky. Tato sepjatost osobního majetku
s rodinným životem se odrážela ve výzdobě truhly. Naplňuje ji prosperitní
a ochranná symbolika. Nejčastěji v podobě stylizované květiny kombinované
s křesťanskými symboly.
Truhla měla své místo ve světnici obvykle pod okny vedle lavice.
Dále ji pak nacházíme v komoře, a společně s věcmi odloženými po předešlých
generacích také na půdách ve špejcharech a jinde. Ve větších statcích tak
nezřídka bylo deset i více truhel. Většina jich však, tak jako ostatní
nábytek, když dosloužil, skončila rozštípáním a spálením.
Z konstrukce truhel vycházejí široké a nízké moučnice,
moravsky
a slovensky zv. žigle. Uvnitř
jsou upravené přepážkami pro oddělené skladování až pěti druhů mouky.
Mouky pšeničné hrubé, polohrubé, hladké a chlebové, případně chlebové žitné.
Tektonicky vychází ze starých konstrukcí truhel, kde prkenné nohy
tvoří prodloužené boky. Vzhledem k tomu, že stávaly v komorách, špejcharech,
na chodbách, na půdách, nebyly malované ani jinak zdobené. Výjimku tvoří
pěkně malované moravské moučnice, příkladně z Mohelna
u Náměště nad Oslavou.
Zásuvkový prádelník zvaný též kostn (z něm. der Kasten) tak, jak jej známe z venkova 1. poloviny 19. století, měl svou nápodobu v kombinaci truhly se zásuvkou situovanou nad dnem truhly, v plné šíři přednice. Šlo o přiblížení se panskému a městskému nábytku, který od baroka provozoval plně rozvinutou formu obvykle třízásuvkových komod, od kterých byly prádelníky odvozeny. Prádelníky však především znamenají změnu ve způsobu ukládání ložního prádla. Oproti uložení v truhlách, kdy bylo ložní prádlo ještě mandlováno do pruhů a stočeno do rolí, v zásuvkách prádelníků je prádlo, stejně jako dnes, skládáno do obdélníků tj. na čtvrtiny, osminy i šestnáctiny svého rozměru. Prádelníky, které se nám zachovaly z venkovského prostředí z hospodářství zámožnějších sedláků, jsou obvykle zhotoveny z dubu a některé jsou na přednicích zásuvek, horní desce i na bocích zdobeny intarzií (viz). Základ konstrukce prádelníku tvoří klížené rámy, které nesou dno, vrch, záda a boky. Dráhy na kterých se posouvají zásuvky, tvoří součást vnitřních rámů přiklížených k bokům a zádům prádelníku. Většinou velmi objemné zásuvky mají přední a zadní stěnu spojenou s boky na rybinu. Dno zásuvek je zasunuto do drážek na spodní straně boků. Prádelník stojí na soustružených, nebo hranolových nohách začepovaných do rohů spodního rámu. Slohové vlivy empíru a biedermeieru se uplatňují zejména na nožkách, na kování, na intarzii, na profilu hran a na tvarování přední stěny. Většina prádelníků však zachovává střídmý tvar rovných leštěných ploch s jednoduchou profilací hran a drobnou řezbou.
Skříň z latiny scrinium, dále též zvaná almara, jarmara, halmara,
harmara to vše je odvozeno z německého almera, tento výraz pochází z latinského
armarium. V Čechách je také užívané pojmenování "šatnice",
označující účel užívání.Vedle truhel, stolů postelí a židlí byla skříň
obvykle nejdražším a nejvýpravnějším kusem venkovského mobiliáře. V průběhu
2. poloviny 18. a l. poloviny 19. století zaznamenáváme nástup a konstrukční
a dekorační rozvoj skříní na českém venkově. Skříně, které zprvu výrazně
odrážejí především panující dobový sloh, se v 1. polovině 19. století,
podobně jako truhly vyhraňují místní dílenskou výzdobou a vytváří výrazné
regionální typy. Skříň v této době, vedle truhly, představuje na venkově
další způsob ukládání šatstva. To bylo ve skříních zavěšováno na kolíkové
.věšáky čepované do lišt, přímo do
zad skříní, nebo do otočných ramen. Ložní prádlo bylo zde i nadále,
stejně jako v truhlách, ukládáno stočené do rolí.(
film ) Drobnější předměty pak byly ukládány samostatně do zásuvky umístěné
pod dveřmi a obyčejně jištěné proti vysunutí kolíkem umístěným
uvnitř
u přední i zadní
stěny skříně.
V 1. polovině 19. století se stále více setkáváme se šatními skříněmi
opatřenými uvnitř policemi. Zprvu mají jednu nahoře nad řadou věšáků. Dále
pak v oddělení řadu polic nad sebou, tak že zabírají třetinu až polovinu
vnitřního prostoru skříně. Jedno i dvoudveřové skříně jsou v uvedené
době konstruovány téměř shodně. Na dno a strop jsou po obvodu dřevěnými
kolíky
připevněna prkna tvořící stěny skříně. Přes ně je nahoře přibita
profilovaná římsa, dole profilovaná lišta. Dveře jsou většinou svlakované,
tj. na vnitřní straně jsou prkna na sraz stažena dvěma
svlaky
a na straně zámku jsou některé opatřeny klapačkou.
(viz) U starších kusů jsou dveře konstruovány
na rám a výplň.
Starší typy skříní, tradující
konstrukci i prvky výzdoby pozdní renesance, stojí na ozdobně vykrajovaných
tzv. prkenných .nohách
tj. nohy tvoří prodloužené boky a přední stěna. Římsu u tohoto typu tvoří
samostatný obdélný konstrukt, který se nasazuje shora na vrch skříně. Mladší
kusy z 19. století, mají římsu přichycenou kolíky k hornímu obvodu skříně
a záda netvoří jen vertikální
draná řada
prken na sraz, ale již prkna s péry a drážkami.
Rozměrově se skříně pohybují ve výškách 160 - 180 cm, v šířkách 1, 5 lokte
až 2 lokte (90 - 120 cm) a hloubkách kolem 0,5 lokte. Novější druh skříní,
nejvíce rozšířený v 2. polovině 18. století a přesahující ještě do prvých
desetiletí století 19., nese slohové prvky vrcholného baroka. Tyto skříně
jsou konstruovány
na polygonální základně,
tj. oproti skříním na obdélné základně mají přední rohy pokosené. Jsou
šestiboké, mají dále bohatě řezané a profilováním stupňované
římsy
s
volutami a mušlovci
. Stojí, podobně, jako truhly, na soustružených nohách tvaru stlačené koule
a to buď na podnoži, nebo jsou zaklínované
ke dnu. Velké skříně tzv. "dvoudílné" byly kvůli snazšímu stěhování konstruovány
ze dvou vertikálních částí. Obě poloviny byly spojené
na
dně a stropě
čepovými klíny. Vně bývaly opatřeny kovanými madly. Variantu k dvoudílným
skříním tvoří konstrukce skříní "skládaných" z jednotlivých stěn u dna
a stropu stažených čepovými klíny.
Pro pohodlnější transport byla konstruována též varianta polygonálních
skříní zvaných
soklové skříně.
Mají obdobnou konstrukci, ale dole spočívají na bedněném soklu, který je
ze všech stran uzavřen a většinou opatřen zásuvkou.
Výše uvedené skříně byly vyráběny v šířích od 2 do 2,5 lokte
(120 - 150 cm) o výšce 3 loktů (180 - 190 cm) a hloubce do jednoho lokte
(60 cm).
Poslední výrazný druh představují skříně nesoucí slohové prvky
empíru
a biedermeieru . Jsou konstruované na
obdélném základě a vyznačují se hladkými rovnými plochami. Dveře
na rozdíl od předchozích typů začínají vyplňovat celou přední stěnu. Většinou
mají jen úzké střídmě profilované římsy. Přední hrany jsou u empírem
ovlivněných skříní zdobeny sloupky, nebo polosloupky. Římsy často nesou
trojúhelný štít a stojí na nožkách tvaru obráceného jehlanu.
Biedermeierem
ovlivněné skříně pak mají na hranách pod střízlivě profilovanou římsou
drobnou řezbu a stojí na nožkách hranolového tvaru, nebo prohnutého obráceného
jehlanu. Rozměry těchto skříní se v šířkách pohybují do 2 loktů (120 cm)
ve výškách do 3 loktů (180 cm) a hloubkách kolem necelého lokte (40 cm).
Jak již bylo naznačeno skříň byla z truhlářské produkce nejdražším
artiklem. Na začátku 19. století, jak nás poučují dědické soupisy pozůstalostí,
se cena malované skříně pohybovala kolem čtyř zlatých, dubová intarzovaná
stála kolem šesti. Srovnáme-li ji s tehdejší cenou koně, mohl by se směnit
asi za pět skříní. Pro další srovnání cena živého jatečního telete
na trhu 1. poloviny 19. století byla cca 2 - 3 zlaté.
Srovnej obecný vývoj skříní s vývojem konkrétního krajového typu
v kapitole 64. Podkrkonošský mramorovaný typ.
Dále pohlédněte do kapitoly 25.
Truhlářská článková výzdoba a podkapitoly Nábytkové kování,
kde najdete podrobnosti souvisící s výrobou skříní.
Pro úplnost dlužno dodat, že vedle truhlářsky konstruovaných skříní
se na venkově od středověku používaly též zcela rustikální formy hotovené
z dlabaných kmenů stromů. Obvykle vyhnilý
a pak vypálený střed kmene byl dočištěn teslicí a opatřen dnem, stropem
a dvířky s petlicí. Takové stávaly podobně jako súsky (viz)
venku, nebo pod střechou v hospodářství.
Misník, nebo též chlebník sloužil k ukládání potravin, vařiva a nádobí.
Spojoval v sobě funkci úschovnou a dekorační. Tento specializovaný kus
lidového nábytku se začíná konstrukčně oddělovat od skříně v 2. polovině
18. století. Nejblíže skříni byly
misníky
skříňové, které mají na své čelní stěně nad sebou dvoje dvířka oddělené
obyčejně zásuvkou. Za spodními dvířky nacházelo místo vařivo a velké nádobí
a v zásuvce pak příbory. Za horními dvířky pak v ošatce chléb, talíře,
džbány, sklo a hrnečky. Prostor za dvířky byl dělen obvykle jednou policí.
Takové to misníky byly konstruované na obdélném i polygonálním základě,
v zádech a v bocích měly větrací otvory a nesly výzdobu shodnou se skříněmi.
Další typ misníků, který se objevuje v lidovém interiéru ke konci
18. století, představuje tzv.
pultový .misník.
Jedná se o konstrukci dvou skřínek nad sebou, spojenou společnými zády
a oddělenou pultem, pracovní a odkládací plochou. Pultové
misníky byly konstruovány podobně, jako skříňové jak na obdélném, tak
na šestibokém základě.
Poslední nejznámější typ, od kterého se vlastně odvíjí název této
skupiny lidového nábytku, je nástavcový.misník.
Sestává ze skřínky, kde na horní desce stojí policový nástavec, do kterého
byly odkládány mísy, misky a talíře a někde i zavěšovány džbány a hrnečky.
Tento specializovaný kus nábytku plnil vedle úložné funkce také důležitou
funkci dekorační. Zde se vystavovalo lepší fajánsové, cínové a později
i porcelánové a kameninové nádobí a stavělo se tak na odiv rodinné bohatství.
Almárka byla zvaná též
chlební, spižní, zásobní, strávní jarmárka, vařenka, kuchyňská skřínka
nebo také špajska. Je funkčním pokračováním misníků. Tektonicky se odvinula
v 1. polovině 19. století od skříní s řadou zásuvek podél dveří.
V podstatě zmenšenina těchto skříní se pro svou praktičnost udržela
v provozu domácností až do konce 20. století. Umožňuje oddělené skladování
různých druhů potravin, nádobí a nářadí. Starší almárky jsou konstruovány
podobně jako skříně. Mají stěny přichyceny kolíky a přiklíženy na obdélné
dno a strop. Novější mají boky připojené na klíženou rybinu. Záda mají
z prken spojených na pero a drážku. Spojení jsou nahoře a dole krytá
profilovanými římsami. Pro almárku je signifikantní dělení čelní stěny.
Vpravo cca 2/3 plochy zabírají rámové, nebo svlakované dveře kryjící klapačkou
okraje řady zásuvek nad sebou. Jejich vysunutí tak brání zamčené dveře
opatřené nahoře a dole větracími otvory krytými děrovanými plechovými terči.
Za dveřmi bývá tři až pět polic. Starší kusy jsou podobně jako truhly pěkně
malované,
novější jen fládrované nebo natřené bílým emailem. Zvlášť výpravné almárky
mají nahoře brlenou ohrádku.
Specializovanou skupinu nábytku na ukládání potravin tvoří
špychy
zvané též šperčáky, šperčoky, špyrníky, kletě a klece. Stávaly v komorách,
spížích, na půdách, ve sklepech i chlévech. Sloužily ke chráněnému
skladování potravin vyžadující větrání. Byly to především uzeniny ze zabíjaček,
dále homolky, tvarůžky a sýry. Druhotně byl špych užíván též k držení drůbeže,
ptáků, králíků a pod. Některé kusy zejména ze Slezska
a Valašska přežívají v hospodářstvích do 20. století. Špych tvoří
čepová konstrukce zpravidla na čtvercové základně. Čtyři štenýře jsou nahoře
v polovině výšky a dole vzájemně spojeny čepovaným pažením. Stěny mezi
paženími tvoří proutěný výplet ve
vrtaném pažení, nebo je vyplňuje v drážkách v pažení řada loubků.
Stejně jsou pak vystrojena dna a stropy. Špychy jsou uvnitř dále děleny
jedním, dvěma i třemi dny. Každý takový prostor je na přední stěně opatřen
dvířky. Ty se pohybují v otočných čepech, v kovaných okách, kovaných pantech
nebo jen na kusech přibité kůže. Jsou zavírány na obrtlík, petlici se zámkem
nebo jen na ohnutý hřebík.
Koutní skřínka, jak je
již v názvu obsaženo, byla situována ve světnici do rohu za stolem na místo
s křížem, mezi svaté obrázky, na místo nazývané "svatý kout". Sloužila
k ukládání důležitých osobních písemností, bible, modlitebních i světských
knížek, psacích potřeb, ale také léků, skleniček a prysky s pálenkou.
Konstrukčně byla přizpůsobena umístění v rohu světnice. Většinou
má pětiúhelnou základnu, předek s pokosenými rohy a obdélnými svlakovanými,
nebo rámovými uzamykatelnými dvířky. Pod nimi zevnitř bývá situován kolíček,
který jistí zásuvku proti vytažení. Za dvířky je prostor dělen jednou,
nebo dvěmi policemi. Nad dveřmi bývá horní okraj kryt ozdobně profilovanou
lištou, vyřezávaným štítem, volutami, nebo též brlenou či prolamovanou
ohrádkou na níž spočívaly opřené talířky a misky. Některé velké koutní
skřínky stojí v rohu na lavici, na ozdobně vykrajovaných prkenných nohách
vybíhajících z boků skřínky. Jiné menší jsou zavěšeny na kovaném kroužku
na skobě, nebo na zádlabech krytých železným páskem. Koutní skřínky byly
zdobené malbou, intarzií i polepované slámou. Výzdobou odpovídaly rázu
nábytku ve světnici. Na dvířkách, nebo pod římsou, nesly rok svatby, případně
též iniciály jmen a příjmení.
Se změnami interiéru světnice po polovině 19. století, zejména přemístěním
stolu mezi okna, ztrácí koutní skřínka své opodstatnění a o její funkce
se podělila stolní zásuvka, police a skříň.
Police zvané též lišty, lištvy,
lešty, fogáše, římsy a kabřince, byly zavěšovány nad rohové lavice, mezi
okna i nad postele. Pomineme-li police mimo světnici, měla police
umístěná ve světnici vedle úložné, vždy výraznou dekorační funkci. Předváděly
lepší, podle doby a místa malované, fajánsové, majolikové, kameninové,
hrnčinové i porcelánové nádobí. Této funkci je podřízena její konstrukce
i tektonika. Její základ tvořila dlouhá obdélná deska do níž byly začepovány
ozdobně vykrajované boky, mezi nimiž spočívaly podle bohatosti domácnosti,
dvě i více polic na hrnečky a malé talířky. Do vrchní police pak bylo začepováno
zábradlí o které se opírala řada mírně do místnosti naklopených mís a talířů.
Nad spodním okrajem pak běžela řada kolíků na zavěšení džbánů a hrnečků.
Některé zvlášť výpravné police měly na jedné ze stran malou zásuvku. Vrchní
i spodní okraj polic byl obvykle zdoben svorkovým výkrojem. Povrch byl
dále zdoben malbou, intarzií i polepován slámou.
Police podobně, jako ostatní nábytek ve světnici měla stejný dekorační
ráz a obvykle nesla též rok svatby a iniciály jmen manželů.
Zvaný též zástěna, plenta, koutro. Představuje panty spojené plátěné
stěny na dřevěných rámech, oddělující lůžko nemocného, rodičky, nebo starého
člověka, od ostatního provozu světnice. S výhodou byl používán i při mytí,
koupání, převlékání, kojení a také jinde kde bránil před všetečnými pohledy.
V průběhu l. poloviny 19. století nahrazuje nad postelí rodičky roztaženou
koutní plachtu. Konstrukčně i imaginačně je odvozen od zástěn z panských
interiérů. Sestává ze dvou až šesti vzájemně na bocích panty spojených
obdélných rámů stojících na výšku. Rámy sestávají ze dvou hranolových štenýřů,
do nichž jsou na horních a dolních koncích začepována hranolová pažení.
Výška
paravánu dosahuje výšky vzrostlé
osoby. Směrem do místnosti je na rámech napnuté hrubé obvykle konopné plátno
svrchu většinou malované. Plátno je na rám přichyceno hřebíčky a přiklíženo.
Protože jen málo paravánů bylo na krajních nožkách opatřeno ližinkami (viz),
stabilita stojícího paravánu odvisela jen od jeho neúplného roztažení.
Ve složeném stavu se sousední strany dotýkají stejně jako hřbety harmoniky.
Podobně jako koutní plachty tak i paravány přejaly v lidové víře
ochranou funkci. Proto častým malovaným motivem je Panna Maria Pomocná,
Sv. Kateřina, Sv. Anna, Narození Páně, apoštolé, národní
patroni a další světci. Dále jsou v lidovém prostředí známy paravány
s květinovými aplikacemi z různobarevných látek, v menší míře pak
malované nebo aplikované slohové motivy.
Fenomén technik malby na dřevě v Českých zemích spočívá na základech
položených ve středověku oltářní, deskovou a polychromní malbou soch, rozvinutou
v renesanci a v baroku sakrální a profánní tvorbou dovedenou do lidového
prostředí, prakticky do každého kraje.
Lidový nábytek v námi sledované době, tj. od poloviny 18. století
do druhé poloviny století 19. disponuje již rozvinutými malířskými technikami,
vlastními receptáři pro přípravu barev, malbou a dokončovacími nátěry.
Mnohé přejal hotové ze světa vysokého umění, některé přizpůsobil místním
podmínkám a jiné vyvinul sám.
Mezi přejaté patří příprava povrchu fermežováním, šepsováním
(viz), malba olejovou a vaječnou temperou
(viz). Zde se učí a přejímá postupy
z malby na plátno a z deskové malby. Přizpůsobuje je volbou olejů, minerálních
a organických pigmentů a to převážně domácím zdrojům. Totéž platí o malířském
nářadí, které si dílny většinou samy vyráběly. Základní škálu barev
v první polovině 19. století dále rozšiřují hotově prodávané anilinové
barvy.
Mezi tempery běžně užívané na lidovém nábytku v průběhu 18.
století patří klihové tempery zvané fládry (viz).
Připravují se rozmícháním přírodních pigmentů v řídkém teplém kostním,
nebo kožním klihu. Velmi působivé je i následné pojednání v ploše.
Pastózně nanesený fond je zdoben hřebenem,
prsty, hoblinami,
hubkou a pod., nebo jsou
k urychlení malby vzorů.používány.šablony.
Rovněž dokončovací nátěry, dodávající nábytku lesk a hloubku a chránící
jej před vlhkem a prachem, mají původ ve vysokém umění. K tomuto účelu
sloužila lněná fermež (viz) a včelí vosk
emulgovaný v oleji. Na lidovém nábytku ne zcela známou a prozkoumanou je
technika malby volskou krví (viz).
Z rozborů malby nábytku víme (viz), že volskou
krev používali truhláři v Herrenhutu (viz).
Volská krev v lidovém prostředí byla používána na nátěry trámů ve světnicích.
Pro nízký obsah hormonů měla volská krev odpudivý účinek na dřevokazný
hmyz.
Samostatnou a plně v lidovém prostředí vyvinutou technologii představují
barevné úpravy povrchů súsků (viz). Lojové a omastkové
nátěry a jejich následná expozice v kouři docilují změny barevnosti dřeva.
Dostáváme se tak na okraj malířských a truhlářských zdobných technik, do
sousedství zakuřovacích a zapalovaných technik. V kombinaci s technikou
pazení (viz) dodávají povrchu podobu známou z
renesančních sgrafit.
Do jaké míry byly na našem území používány kaseinové tempery
(viz) vyvinuté a užívané v Alpských
zemích je dosud nezodpovězená otázka. Dá se předpokládat, že jejich znalost
a použití bylo v jižních Čechách rozšířeno s alpskou kolonizací Šumavy.
Situaci ztěžuje okolnost, že olejovou a kaseinovou temperu lze pohledem
těžko odlišit. Teprve restaurátor po odstranění krycího nátěru může chemickým
rozborem určit použité pojítko.
Zatím dobře jsou prozkoumány malířské techniky vč. přípravy materiálu
(viz) u nábytku z Horní Lužice (viz).
Exportem ovlivňují sever našeho území a mohou také napovědět mnohé o truhlářském
a malířském řemesle Moravských bratrů, exulantů 17. století i v jejich
původní domovině na Severní Moravě.
V průběhu vývoje lidového nábytku u většiny typů předchází malovanou
výzdobu článková truhlářská výzdoba. Původní truhlářské článkování
u lidových skříní a truhel 18. století zakrývá a současně zdobí tektonické
členění konstrukcí. To znamená, že jednotlivé konstrukční součásti jsou
v místech spojů zejména přednic, boků, den a stropů spojovány a současně
kryty ozdobnými články. U konstrukcí na rám a výplň pak též v místech dotyku
hran rámů a výplní. Na konci 18. století s odklonem od rámových konstrukcí
zůstává jen u článkového ozdobného krytí míst spojů, krajů a konců konstruktů,
tektonických předělů a míst, kde na sebe konstrukty navazují.
Další uplatnění nachází truhlářská článková výzdoba při vytváření
iluze bohatého traktování ploch u jednoduchých prkenných konstrukcí, kde
imituje rámové konstrukce.
Mobiliář, původně nehnutelná součást stavby, u některých kusů prakticky
dodnes upomíná svou výzdobou na původní jednotu s architekturou. Tektonika
konstrukce i traktování ploch přešla z architektury na nábytek. Není proto
náhodou, že se historické stavební slohy svým rázem odrážejí na nábytku
každé doby. Nejinak tomu bylo na tzv. zlidovělém slohovém nábytku.
Nejvýrazněji se truhlářská článková výzdoba uplatnila na nábytku
tzv. lidového baroka. Nacházíme ji na skříních, misnících, truhlách, stolech
a v menší míře i na ostatních druzích nábytku. Hlavními místy pro uplatnění
truhlářské článkové výzdoby u skříní byly horní a dolní obvodové konce
přednic a boků kde se plášť spojoval se dnem a stropem. Nahoře kryje tato
místa článková profilová římsa, dole její obvykle jednodušší podoba.
U truhel a skříní konstruovaných na rám a výplň jsou v místech
spojení rámy i výplně ozdobně profilované. U nápodob rámových konstrukcí
jsou na stěny přibity profilované lišty vymezující obdélná pole. Profilované
lišty dále ze tří stran kryjí spoj dna a stěn. Truhly z 18. století mají
svlakovaná víka kryta ze tří i čtyř stran profilovanými lištami. U novějších
truhel jsou na bocích vík nahrazeny svlakovými profilovanými lištami. Na
čelní straně je profil vytvořen přímo na hraně víka. Profily na víku a
dně jsou obvykle tvarově shodné. Jsou však k sobě obráceny v opačném pořadí
profilů. Horní dolů ustupuje, dolní dolů vystupuje.
Jak již bylo naznačeno, nábytková článková výzdoba převzala některé
prvky z architektury. Ta v průběhu staletí čerpala z ustáleného antického
tvarosloví. Zejména z tvarosloví odvinutého od konstrukce sloupu s jeho
patou, hlavou a kladím, traktovaným architrávem, vlysem a římsou. Na profily
tohoto tvarosloví bylo adaptováno hoblíkové nářadí zvané dle profilů článků
též článkovníky, nebo římsovníky.
se na lidovém nábytku uplatňuje zejména na víkách truhel a na dveřích
skříní. Jedná se o závěsy, panty, zástrče
a zámky (viz). Dále jsou to kovaná oka
na bocích truhel a dnech a stropech dvoudílných skříní.
Křídlové závěsy běžně používané na dveřích skříní a truhlách
baroka nacházíme shodně na lidovém nábytku 18. a 1. třetiny 19. století.
Závěsy mají jednoduchá pásová, bohatě rozeklaná
i prolamovaná křídla
v kloubu protažená osou. Jsou obvykle přibíjena na fond a to bez ohledu
na výzdobu. V průběhu 1. poloviny 19. století je však na dveřích skříní
vytlačuje dokonalejší dílenský čepový pant. Starší provedení představuje
čep přibitý na čelní plochu a oko s křídlem na dveře ( viz
). Novější má křídla připevněna uvnitř skříně, nebo jsou do dveří a stěny
skříně zadlabána
( viz ). Na lidových truhlách dále
spatřujeme na víkách vedle pásových
jednodušší
očkové .závěsy.
Také zámky na lidovém nábytku měly v průběhu 18. a 19. století
svůj vývoj. Pomineme-li na truhlách od středověku užívané petlice s visacím
zámkem, nejčastěji se užíval zámek s rozvíracími čelistmi. Ten byl přišroubován
z vnitřní strany na horní střed přednice. Shora, mezi čelistí pod pérem,
cílila šípkovitá západka přinýtovaná k hraně víka. Otočení klíčem rozevřelo
čelisti, ty uvolnily západku a víko se mohlo opět zvednout (viz).
Bezpečnější uzavření truhel představuje zámek, kde se západka posouvá do
jednoho,
nebo
dvou otvorů v horní stěně zámku. Zde se, u
zavřeného víka, klíčem ovládaná západka prosune okem, oky uchycenými na
víku ( viz ). U dražších
truhel s cenným obsahem nacházíme pojistné kování, které zabraňuje vypáčení
víka zezadu (viz). U dveří lidových
skříní se již koncem 18. století setkáváme se západkovým.zámkem
s pružinou. Zde klíč otáčením posouvá západku
ven a dovnitř plechového otvoru přišroubovaného proti zámku na stěně skříně.
Panujícímu slohu podléhaly zejména tvary.krytek.otvorů.pro
klíč. Byly kované, tepané, odlévané i zápustkově lisované.
Vývojem k větší bezpečnosti prošly i klíče. Zprvu byly jednoduché, plné
i duté, pak drážkové, hranaté, oblé, s výřezy pro kulisy
a různě kombinované. Zkušení zloději však vnikali do skříní a truhel vypáčením
prkna v zádech.
Uvedená kování a zámky jsou převážně dílem venkovských kovářů. Od
1. poloviny 19. století pak stále více převažuje nákup hotových zámků a
kování ze specializovaných kovodílen.