78.Litomyšlsko-Poličský
typ girland a váz s volutovou patkou. Je frekventovaný
ve třicátých až padesátých letech 19. století na Litomyšlsku a Poličsku.
Ve sbírce je doložený na truhlách, skříních a misníku. Charakterizuje jej
malovaná, barokující váza na nožce, nahoře mísovitého tvaru, dole s patkou
rozvinutou do stran volutami. Květinová kompozice na dveřích skříní sestává
ze tří růží v řádce na váze, nad nimi pole vyplňují lístky a stonky květů
tulipánů a čtyř, až pětiplátkových kvítků. Bohatší květinová kompozice
se představuje na přednicích truhel. Z váz na nichž leží sedm květů růží,
nalevo i napravo přepadávají stonky s květy tulipánů, nahoře pak trsy tulipánů
tvoří řadu.
K typu váz s volutovou patkou ve sbírce
patří skříně 33276,
18503, 26291
(publikované K.V.Adámkem),
NČ 625
dat.1842, pultový misník 18502 a truhly
33277, 30523
a 93898.Pěknou truhlu s malovanou vázou
s volutovou patkou má ve svých sbírkách pod inv.č.299 také Městské muzeum
ve Skutči.
Několik skříní a truhel s vázou s volutovou patkou najdeme v Regionálním
muzeu v Litomyšli i v Regionálním muzeu v Chrudimi
(viz)skříň a truhla (viz).
18503
(v.190 x š.135 x hl.57 cm)
.
26291
NČ 625 (v.180 x š.125 x hl.35cm)
18502
(v.180 x š.130 x hl.40 cm)
.
33277
(v.74 x š.124 x hl.70 cm)
Další doprovodný prvek výzdoby skříní, obvyklý na Litomyšlsku a Poličsku, je malovaná květinová girlanda tvořící na fondu věnec kolem jedno i dvoukřídlých dveří. Na poličských skříních jsou navíc pod římsou, a někde i zdvojeně nad horním zdobným polem dveří, malovaní dva ptáčci sedící proti sobě. Mezi nimi bývají též dvě malovaná srdce, symboly lásky a svatby (viz).Z truhlářských prvků je signifikantní rámový tvar čela zásuvky tvaru barokního dvoulistu. Je shodný pro skříně z poličské truhlárny. Na truhlách jsou dále na fondu věnce malované kolem kruhových zdobných polí. Nahoře mezi věnci jsou podobně jako na skříních malovaná srdce s ptáčky. Protáhlý tvar malovaných ptáků připomíná formu soustružených dřevěných ptáčků, které spolu s dalšími druhy lidových hraček se v Krouné hojně produkovaly. Pěknou přechodovou formu od věnce květů kolem dveří představuje na Horácku Jimramovská skříń v soukromém majetku (viz).Zde je věnec malovaný jen nad dveřmi.
Ke skříním s věncem kolem dveří patří dále
skříně 88565 dat. 1835, 91626,
26257
dat. 1795,
52536 a 52537
obě z Telecí u Poličky. Skříně a truhly s malovanými květinovými věnci
kolem polí můžeme dále spatřit ve sbírkách Muzea Bohuslava Martinů
v Poličce, v Regionálním muzeu ve Vysokém
Mýtě, v Regionálním muzeu v Litomyšli, v depozitáři
Etnografického ústavu Moravského zemského musea v Brně, umístěném ve veřejnosti
přístupném Starém zámku v Jevišovicích, jsou
ale i v soukromém majetku.(viz)
Literatura:
Adámek, K.V. :
Lidový nábytek východočeský. Chrudim, 1907
Roček, M. : Profesní sdružení truhlářů a stolařů na Svitavsku,
Litomyšlsku a Hlinecku. In. : Národopisný věstník, XXIII
(65),
S. 68 - 77, Praha, 2006
Staňková, J. : Baran, L. : Lidový malovaný nábytek na Litomyšlsku.
Museum a Galerie Litomyšl, 1998
Večerková, E. :
Lidový nábytek ve sbírkách Moravského muzea v Brně.
Brno, 1980
Večerková, E. :
Lidový nábytek na Moravě.
Moravské zemské museum, Brno,1994