okr. Lipnický, Valašskomeziříčský, Ostravský, Rožnovský, Vsetínský
95.Typ pazené
výzdoby,známý ze súsků (skřihů) užívaných od středověku
v Karpatech, Alpách, Skandinávii a i jinde v Evropě. Běžný na Slovensku,
u nás pak na Těšínsku, Valašsku, Slovácku a i dále na Moravě a v Čechách.
Nejstarší datované súsky s touto výzdobou jsou dochovány z 1. poloviny
18. století. Venkovská produkce takto zdobených súsků je doložena, až do
2.světové války.
Pojmenování zdobné techniky pochází od
pazníku, vedle sekery a pořízu nářadí nepostradatelné k hotovení súsků.
Pazník vykovaný z ocelového prutu má dolní část ohnutou a vybroušenou do
břitu tvaru "U". Pro účel vystrouhání drážek
do rohových štenýřů k zasunutí stěn súsků činí rádius břitu cca 5-20 mm.
Pro účel výzdoby se pak rádius břitu pohybuje kolem 1-3 mm. Pazník na zdobení
odvíjí z plochy úzkou třísku a zanechává žlábek odpovídající tvaru břitu.
Podobnou stopu vytváří šindelářský
struh při výrobě
šindelů.
Pazník, zasazený do držadla a vedený příložníkem
nebo volnou rukou zanechává přímé stopy. Vznikají tak obyčejné linky rámů,
vzor rybí kost, mřížka, smrkové stromy, a primitivní postavičky složené
z krátkých přímek a pod. Na některých kusech byly přímé stopy vytvářeny
též hoblíkem zvaným výžlabník (viz). Pazník umístěný
v rameni kružidla pak tvoří kružnice a její díly. Kombinací přímých a kružnicových
stop tak vznikly často velmi komplikované vzory, představující solární
a astrální symboliku (viz hesla
slunce, hvězdy). Zdobný výraz omezený zcela možnostmi tohoto nářadí je
dále rozvíjen barvením oddělených nebo celých pazených ploch. To probíhalo
dříve přirozeným způsobem tj. zakouřením na dýmných půdách. Před zakouřením
byl kus natřen olejem, lojem, nebo omastkem a podle doby expozice se měnila
barva povrchu dřeva, nejprve do červena a po delší době až do černa. V
menší míře se též k barvení ploch užívaly barevné hlinky. Některé súsky
pak byly na konec vyleštěny do vysokého lesku. Zvláště působivé jsou takové,
které byly nejprve obarvené a pak teprve pazené. Využívalo se tak postupu
a efektu obdobného, jako u sgrafita.
Vedle dvaceti súsků převážně ze Slovenska,
zastupují ve sbírce Vsetínsko dva výstavní kusy 34475 získané v
Jablůnce a
22266 ve Zděchově.
Literatura :
Stránská,D.:
Súsky-sloupkové truhly
v evropských zemích.
In.:Časopis Slezského muzea
XI, Opava, 1962,S.81-102