dle územněsprávního členění z roku
1855
okresy : Novopacký, Semilský,
Turnovský, Rokytnický,
Trutnovský, Vrchlabský, Žacléřský, Broumovský,
Dobrušský, Jaroměřský, Náchodský, Rychnovský, Jilemnický, Jičínský,
Žamberský, Novodvorský
64.Podkrkonošský
mramorovaný typ, zvaný též obláčkový,
nebo pojizerský. Patří do velké a bohaté
skupiny lidového nábytku
Českého ráje a je doložený z dílen na horním toku Jizery. Byl vyráběn a
prodáván do širokého okolí od konce 18. století do poloviny 19. století.
Oproti ostatnímu nábytku produkovanému v severních a východních Krkonoších
jde o převážně českou výrobu, pro českého zákazníka. Nábytek z tohoto nejlépe
zastoupeného regionu je ve sbírce presentován asi padesáti kusy. Dovoluje
doložit vznik, vývoj a zánik tohoto typu.
Pro osvětlení počátku jsou shodou okolností
ve sbírce zachovány dvě konstrukčně, rozměrově a truhlářskou výzdobou shodné
skříně. Starší datovaná 1798 - 92334 má
ještě, podobně, jako nábytek konce 18. století, zelenavý fond. Její o deset
let mladší verze datovaná 1808 - 38044 má
již fond tzv. mramorovaný, truhláři a malíři té doby zvaný obláčkový. Bližším
ohledáním bylo potvrzeno, že se u starší, ani u mladší skříně nejedná o
přemalbu. Žádné skříně ani truhly mramorového typu nejsou v naší sbírce
datovány před rokem 1800. Nejstarší mramorovanou skříň datovanou 1796 má
ve sbírce Vlastivědné museum Vysoké nad Jizerou (viz).
Vlastní mramorování v podstatě představuje bíle malovaná zvlněná síť na
tmavomodrém fondu. Tato síť je dále stínována světle modrou barvou. Při
pohledu zdáli pak celek vnímáme podobně, jako žilkování v mramoru.
Celou truhlářskou produkci mramorovaného
nábytku, stejně jako vývoj jeho malířské výzdoby,
lze rozdělit do tří vývojových fází.
Prvá od roku 1800 do cca 1820 přejímá truhlářskou
výzdobu z 2. poloviny 18. století. Některé skříně ještě zachovávají konstrukci
dveří na rám a výplň. Rámové výplně jsou čestným místem pro hlavní zdobný
motiv. Lištami pak jsou oddělené zdobné pásy na fondu pod vrchní římsou
a nad spodní obvodovou římsou. Lišty dále vymezují ostatní zdobná pole
na bocích i na čelní stěně. Viz skříně dat. 1804-101178,
dat. 1805-32817, dat. 1814 - 69816,
65490,
93991
U starších truhel jsou víka ještě původně
konstruována do rámu s dvěmi výplněmi. Zdobná pole na přednici jsou olištována
stejně, jako víka u novějších truhel. Viz truhly - 32818,
4433,
62269,
2424
32818
(v.75 x š.120 x hl.70 cm)
4433 (v.75 x š.121 x hl.66 cm)
62269
(v.65 x š.125 x hl.69,5 cm)
2424
- (v.49 x š.66 x hl.43cm)
následuje
druhá
vývojová fáze truhlářské výzdoby.
Literatura :
Stránská,D.:
Tvůrci lidového umění.Výroba
v Pasekách nad Jizerou a v Sobotce.
In.: Český lid.43,Praha,1956,S.124-130
Johnová,H.;Staňková,J.;Baran,L.:
Lidový malovaný nábytek v
českých zemích.
Praha,1989
Burgert P.:
Malující truhlář.
In.: Krkonoše, Jizerské hory.
6/09,Vrchlabí,2009,S.5-9
Schier,B.:
Haus und Hausrat.
In.: Heimatkunde des Bezirkes
Friedland
in Böhmen.II,4,S.326-355,Friedland,1929