Rovněž malířská výzdoba fondu i šepsovaných
polí (viz) a vývoj mramorování koresponduje
s vývojem truhlářské výzdoby. Stejně s ním lze malířskou výzdobu, rozdělit
do tří časově si odpovídajících etap.
Ještě před nimi však ve sbírce národopisného
oddělení HM NM nacházíme z tohoto kraje pravděpodobného
předchůdce modrého mramorování. Představuje ji vzácně dochovaná modravá
skříň 30804 datovaná 1797. Nejde ještě o
tmavě modrý fond a bílé žilkovanou zvlněnou síť 1. poloviny 19. století,
ale o její předstupeň. Jedná se o malířskou manýru představující vzhledem
spíše olejové skvrny na vodě. K této svatební skříni byla pořízena také
svatební truhla 30805
pochopitelně stejného data 1797, ale také ještě bez sítě na fondu. Oba
kusy jsou skvostně malířsky vypraveny milostnou a prosperitní symbolikou.
Od výše uvedeného způsobu zdobení fondu
byl pak už jen krok k jednodušší bílé souvislé, zvlněné, světle modře
stínované síti, malované na tmavomodrém podkladu.
V této prvé etapě je ve zdobných polích
frekventován milostný a rodinný květinový symbolismus 2. poloviny 18. století.
Karafiáty,
hrozno, tři
růže,
narcis,
tulipán,
z vrcholků květů vyšlehují lístky a klikatky symbolizující zmnožení,
pokračování rodu. (viz jednotlivá hesla v kapitole věnované symbolismu).
Vše je zasazeno do barokních váz nebo košíčků. Kompozice květů této prvé
fáze směřuje přímočaře vzhůru. Plocha dole
po stranách váz zůstává volná, někdy je zde umístěn dělený letopočet.
Druhá etapa představuje stejné druhy květů
v podobných vázách a košíčcích, ale jejich kompozice je plnější. Stonky
květů vychází z váz vějířovitě a zcela zaplňují
plochu pole. Krajní přepadávají dolů přes okraje váz a košíčků a vyplňují
tak plochu i po jejich stranách. Po obsahové stránce k výše jmenovanému
milostnému a rodinnému symbolismu přibývá křesťanská symbolika a obrázky
světců,ale i rokajů v poli(viz). Vedle
květů se zejména na středních polích dveří skříní objevují mládenec a děvče
v galantní scénce, sedlák
se selkou, květinář, myslivec
se psem a pod. Konturování i stínování mramorové sítě postupně slábne.
Příkladem odklonu od bíle konturované sítě poslouží i skříň 44473
datovaná 1842 získaná z Lomnice nad Popelkou.
44473 ( v. 197 x š. 115 x hl. 44 cm)
Třetí etapa představuje zjednodušené mramorování
fondu a to, až na pouhou zvlněnou bílou síť, bez
stínování. Květinová malba dále podléhá dekoračnímu formalismu
a odklání se od vnitřně žitého symbolismu. Vliv na oslabení mramorového
typu vyvíjí nesporně i blízkost truhlářských dílen sousedního horního Pojizeří,
kde mramorování úplně chybělo. Nebylo zaznamenáno ani po dvacátých
letech 19. století kdy zde nalézáme jen zelenavý, modravý, někde tmavě
modře hubkovaný fond.(viz Vysocký a Čermácký
typ). Samostatnou variantu, jak již výše zmíněno, představoval konstrukčně
i dekoračně odvinutý kartounový typ, který v poslední
fázi bytoval současně s mramorovým typem.
Malba květinové výzdoby s prosperitním
a ochranným symbolismem v podstatě přežívá bez velkých zjednodušení, až
do padesátých let 19. století a má v celém regionu téměř jednotný ráz.
Podrobnějším srovnávacím studiem by bylo možné vytřídit další tři, čtyři
malířské okruhy, avšak jejich bezpečné přiřazení k příslušným dílnám tohoto
regionu je bez údajů o způsobu tvorby té které dílny, truhláře a malíře
nemožné.
Nábytek mramorovaného typu můžeme spatřit
prakticky ve všech museích v Pojizeří, v Krkonoších a Podkrkonoší. Jednotlivě
pak i ve sbírkách dalších českých, moravských, ale i rakouských a německých
musejí.