Východní pohled na Letohrádek Kinských v Praze, od roku 1901 sídlo
Národopisného musea.
Detail z empírového podšálku vyrobeného slavkovskou
porcelánkou roku 1831,
majetek Uměleckoprůmyslového musea v Praze.
Sto třinácté výročí založení Národopisného
musea v Praze v roce 1896 (viz stránku o založení musea),
od roku 1922 Národopisného oddělení Národního musea, a nedávný přelom tisíciletí
je dostatečným důvodem k hodnocení sbírkové činnosti a tím i hodnocení
jednotlivých sbírek. Jednou ze čtyřiceti čtyř základních sbírek oddělení
je sbírka lidového nábytku. Co do velikosti tj. počtu jednotlivých kusů
se řadí se svými třinácti sty na dvacáté druhé místo. Je tedy tzv. středně
velkou sbírkou, která však svou objemností zabírá ze všech sbírek největší
plochu, cca. 2000 m2, a v tomto ohledu je sbírkou první. Pro lepší představu,
sbírka může vytvořit souvislou řadu dlouhou něco kolem dvou kilometrů.
Její velikost prakticky po celou dobu existence musea narážela na prostorové
potíže. Růst sbírky byl vždy v předstihu před dostatečností depozitárních
ploch, což se projevovalo hlavně v období velkých akvizic. Při založení
musea, při přičlenění k Národnímu museu, po druhé světové válce, v sedmdesátých
letech, a začátkem devadesátých let, kdy byly všechny mimopražské depozitární
prostory lidového nábytku navráceny původním majitelům.
Přirovnáme-li tuto sbírku k obdobným sbírkám
v republice i v Evropě, tak patří nesporně k největším a co do regionálního
a časového zastoupení k nejbohatším. Dokládá lidovou nábytkovou produkci
devatenácti krajů Čech, Moravy a Slezska a jednotlivými kusy některé regiony
Slovenska, Rakouska, Německa, Bulharska a bývalé Jugoslávie. Z časového
hlediska pak umožňuje sledovat vývoj lidového nábytku v jednotlivostech
od konce 17. století a v plné šíři typů a dekorů od konce 18. století.
Koncepce tvorby sbírky lidového nábytku,
jako i všech ostatních sbírek Národopisného musea v Praze, byla stanovena
jeho prvím ředitelem Luborem Niederlem. Byla zaměřena národně a zahrnovala
vedle české kultury i slovanskou kulturu. Vedle sběru vrcholného projevu
hmotné a duchovní lidové kultury doporučovala sběr dokladů všedního života
s jeho sociálními aspekty a s podrobnou dokumentací nálezových okolností.
Tím byla hned od počátku vytyčena vysoká úroveň odborného sběru. Ve vývoji
sbírky však bylo jen několik málo období, která splňovaly tyto nároky.
Patřily k nim především sběrné cesty odborných pracovníků musea konané
po českých zemích i v zahraničí. Sbírka dnes, doložením hlavních regionů,
splňuje národní ohled přičemž časově pokrývá konec 18. a 19. století. Bohužel,
dělo se tak ne vždy zcela soustavným a cíleným sběrem. Šlo často o náhodné
dary a příležitostné nákupy. Důslednější orientaci na sběr dokladů všedního
života představují 50. až 80. léta dvacátého století, která souvisela s
celkovou orientací "socialistické kulturní politiky". Nárůst sbírek po
druhé světové válce dovolil rozšířit původní národní koncepci o možnost
dokumentace lidové hmotné kultury na územním principu, tj. o sběry na území
bývalého Československa a to bez ohledu na národní původ.
Dospělo se tak k vyšší kvalitě dokumentace
umožňující komparační studia mezi národy, národnostmi a etnickými skupinami,
a tím i mezi regiony s odlišnými projevy hmotné kultury.
Dlužno dodat, že tato etapa není uzavřena
a mnoho dokladů pro studia tohoto typu byla nenávratně zničena. Stalo se
tak po roce 1945 odsunem německy hovořících obyvatel ze Sudet a osídlením
těchto oblastí národnostmi jiné kultury, často ze vzdálených krajů. K dalšímu
ničení mnoha dokladů lidového nábytku docházelo později na celém území
státu a to v důsledku tzv. "socializace venkova", která si nevážila práce
a kultury vytvořené předchozími generacemi. Tradiční způsob života a bydlení
byl v té době vystřídán novými formami nenavazujícími na staré. Přes tento
stav, který byl vůči sbírce i tomuto fenoménu veskrze nepříznivý, se podařilo
v dalších čtyřech desetiletích po druhé světové válce zachránit množství
velmi hodnotných a často unikátních dokladů lidové nábytkové kultury.
Výběrový katalog si klade za úkol (mimo
jiné)
předvést hlavní nábytkové typy jednotlivých krajů Čech, Moravy a Slezska
zastoupené ve sbírce. Postuluje jejich charakteristické rysy výzdoby a
tam kde to krajový soubor nábytku dovolil, také dokládá jejich vývoj od
konce 18. a v průběhu 19. století.
2. Vývoj a tvorba sbírky.
3. Od založení
Národopisného musea do pozemštění
v roce 1922.
Národopisné museum českoslovanské jehož
sbírkový základ vytvořily exponáty Národopisné výstavy českoslovanské pořádané
v Praze v roce 1895, dostalo do vínku, mimo další druhy sbírek, též pěknou
kolekci lidového nábytku. Darovaly je některé okresní a krajské odbory
Národopisné výstavy. Je to kolem šedesáti kusů skříní, truhel, židlí, postelí
a kolébek ze Semilska, Turnovska, Novopacka, Českolipska, Brandýska, Hradecka,
Pardubicka, Hlinecka, Vsetínska, Hané, Opavska a Těšínska.
Tyto sbírky jsou v museu nejstarší a vytvořily základ sbírkové řady ve
které se pokračuje dodnes.
Druhým velkým souborem přičleněným k této
sbírce byla tzv. "lidopisná kolekce", vytvářená v Národním museu v Praze
v bývalém oddělení historické archeologie. Její základ tvořily exponáty
Jubilejní výstavy z r. 1891. Přičleněním Národopisného musea k Národnímu
museu v roce 1922, v té době Zemskému museu, se sbírky rozrostly o více
jak 3500 kusů, z toho sbírka nábytku o cca. 20 kusů. Jsou to převážně židle,
intarzované truhly a skříně z Polabí z prvé i druhé poloviny 19. století.
V třicátých letech obohatily sbírku nábytku
studijní a sběrné cesty páté vedoucí Národopisného musea doc.Drahomíry
Stránské. Z Dalmácie, Bosny, Hercegoviny a z Bulharska přivezla mimo jiné
kolem dvaceti kusů rustikálního nábytku. Byly to trojnožky, stolky, stoličky,
křesla (stolce), kolébky a truhly. K dalším závažným přírůstkům této etapy
patří převody sbírek z Náprstkova musea v Praze v roce 1943. Šlo o konvolut
vytvořený v 70. a 80.letech 19. století Vojtou a Josefou Náprstkovými.
Z nábytku to je k padesáti kusům skříní, židlí, truhel a kolébek převážně
z l.poloviny 19.stol. ze Semilska. Mezi vynikající exponáty patří skříně
pojizerského typu s malovanými světicemi sv.Kateřinou, sv.Barborou, P.Marií
Bozkovskou, Svatoňovickou a p.
K dalším předmětům převedeným z Náprstkova
musea patří sbírka Slovanů a sbírka spisovatele J.Zeyera obsahující též
menší kolekci lidového nábytku. Její slovanská část čítá ke dvaceti kusům.
Převážně to jsou stolky, židle a truhly dokumentující některé regiony Bosny
a Hercegoviny, Chorvatska, Haliče a Ruska. Sbírka J.Zeyera pak dále obsahuje
5 kusů truhliček českého a orientálního původu. Sbírky Náprstkova musea
nebyly pojaty do základní sbírkové řady a tvoří paralelní řady se svými
původními sbírkovými čísly.
V tomto období se počty sbírkových kusů
lidového nábytku prakticky zdvojnásobily. Vedle četných darů a sběrů se
o tento nárůst zasloužila soustavná akviziční činnost dotovaná z fondu
nákupu sbírek Národního musea a navíc v 70. a 80. letech pak z fondu Ministerstva
kultury vyčleněného pro výkup starožitností ohrožených vývozem. Nárůst
sbírek však narážel na nedostatečné depozitární plochy a restaurátorské
zázemí. Časté stěhování sbírky do nevyhovujících prostor a vystěhovávání
z havarijních prostor neprospívalo jejímu dobrému stavu. Přesto se podařilo
velkým nákladem restaurovat kolem sta kusů sbírkového nábytku, převážně
z konce 18. a začátku 19. století. Od padesátých let zaznamenáváme též
významná badatelská studia v oboru lidového nábytku, která se dotýkají
nebo přímo vycházejí z této sbírky. Zahajuje je bývalá vedoucí národopisného
oddělení Drahomíra Stránská studií "Lidový nábytek a jeho historické vzory",
pokračuje prací "Tvůrci lidového umění" pojednávající o truhlářích z Pojizeří
a Mohelna a končí pak řadou studií o lidovém nábytku převážně ze Slezska,
publikovanou začátkem šedesátých let. Ze studijních cest po Hlučínsku přiváží
Drahomíra Stránská do sbírky 15 ks. nábytku - židle, police, truhly, šperčáky
a dlabaná skříň. Začátkem padesátých let publikuje z oboru lidového nábytku
studia o lidovém interiéru a výzdobných technikách na lidovém nábytku pozdější
desátá vedoucí národopisného oddělení Helena Johnová. Začátkem osmdesátých
let pak publikuje studia o lidovém ornamentu na dřevě a o historickém vývoji
lidového nábytku. Koncem osmdesátých let publikuje knihu "Lidový
malovaný nábytek", která reprodukuje některé vzácné kusy z této sbírky.
K těmto pracím se řadí též studia ze začátku šedesátých let, pozdější jedenácté
vedoucí národopisného oddělení Aleny Plessingerové. Ve dvou studiích jsou
pojednány otázky existence stolu a lidového interiéru pod Javorníky. K
pracím vycházejícím z technologických studií ve sbírce se pak řadí práce
z konce osmdesátých let, pozdějšího třináctého vedoucího národopisného
oddělení Marka Turnského, zpracovávající slovníkovým způsobem jednotlivé
typy nábytku. Vedle jmenovaných prací je nutné z tohoto období zmínit též
úspěšné monotematické výstavy z oboru lidového nábytku.V roce 1973 v Národním
museu "Malovaný lidový nábytek." Heleny Johnové a v roce 1985 v Letohrádku
Kinských "Lidovou židli." Marka Turnského, reprizovanou o rok později na
hradě Malenovice u Zlína. Nelze vypočítat domácí i zahraniční výstavy,
kde sbírkový nábytek tvořil podstatnou součást výstav, nebo vhodně doplňoval
jiné artefakty lidové kultury a umění.
Vedle již zmíněné akviziční činnosti v
době po 2.světové válce sbírku obohatily přímé poválečné konfiskáty převážně
z Klatovska.
O další konvolut takového nábytku se významnou
mírou přičinil Josef V.Scheybal (1897-1967) pracovník Národní kulturní
komise pověřený záchranou kulturních statků po odsunu Němců ze Sudet.V
letech 1945-48 shromáždil a zachránil mimo jiné velmi cenný soubor lidového
nábytku v počtu cca. 150 kusů. Poznámky o původu jednotlivých kusů, které
zapisoval na vnitřní strany dveří, podstatně usnadnily
jejich pozdější pomístní tříděni. Budiž mu za to vysloveno dodatečné poděkování.
Zachráněný nábytek byl svěřen do správy zámku Sychrov a ten přešel rozhodnutím
Ministerstva kultury ČSR z 22.4.1976 do majetku národopisného oddělení
HM NM, do sbírky lidového nábytku.(viz)
Od šedesátých let je sbírka, vedle evidence
v inventárních knihách, zpracovávána tzv. jednotnou katalogizací na katalogizační
karty. Od konce šedesátých let je pak sbírka soustavně vedena v samostatné
kartotéce. Od poloviny sedmdesátých let do konce osmdesátých let byla celá
sbírka zfotografována. Z velké části se o to zasloužil fotograf Národního
musea Antonín Bláha. Vedle musejního fotoarchivu byla založena samostatná
kartotéka fotografií sbírky. Koncem osmdesátých let vytvořil M. Turnský
pro sbírky oddělení databázový program a následně sbírku nábytku zpracoval
do databáze na počítači. Pohyb ve sbírce, tj. nové přírůstky, restaurování,
stěhování, třídění sbírky a další aktivity, jsou tak dnes soustavně na
počítači aktualizovány. Na konec zbývá poděkovat řadě nejmenovaných restaurátorů
a správců depozitářů, kteří po celé století tuto sbírku měli na starosti
obětavě ji spravovali a i nadále ji opatrují.
přehled
přednostů Národopisného musea v Praze
a vedoucích národopisného (dnes Etnografického) oddělení Národního muzea
a jejich literatura dotýkající se lidového nábytku.
6.
Struktura sbírky lidového nábytku
národopisného oddělení HM
NM v Praze, dle
hlavních nábytkových forem
a územního zastoupení.
Čechy, Morava, Slezsko, Slovensko
Sbírkové předměty zahraniční provenience
České a Moravské země, Slovensko a sbírkové
předměty zahraniční provenience tvoří cca 1456 kusů. Součet obsahuje jen
hlavní druhy nábytku. Celkový počet všech sbírkových předmětů sbírky lidového
nábytku je dle stavu z konce roku 2007 cca. 1502 kusů.
7. Časová
struktura datovaného nábytku
sbírky lidového nábytku.
Z cca. 1502 ks. sbírkového nábytku je 77
proc. sbírky nedatováno.
Zbývajících 23 proc. datovaných kusů má
následující strukturu:
1 ks. je datován v 17. století
59 ks. je datováno v 18. století
z toho 12 ks. v 1. polovině 18. století
47 ks. v 2. polovině 18. století
180 ks. je datováno v 1. polovině 19. století
54 ks. je datováno v 2. polovině 19. století
4 ks. jsou datovány ve 20. století
Zastoupení jednotlivých desetiletí vyhlíží následovně:
2 ks. z let 1700 - 1720
2 ks. z let 1720 - 1730
3 ks. z let 1730 - 1740
5 ks. z let 1740 - 1750
3 ks. z let 1750 - 1760
3 ks. z let 1760 - 1770
8 ks. z let 1770 - 1780
11 ks. z let 1780 - 1790
20 ks. z let 1790 - 1800
25 ks. z let 1800 - 1810
15 ks. z let 1810 - 1820
48 ks. z let 1820 - 1830
63 ks. z let 1830 - 1840
29 ks. z let 1840 - 1850
26 ks. z let 1850 - 1860
20 ks. z let 1860 - 1870
5 ks. z let 1870 - 1880
2 ks. z let 1880 - 1890
1 ks. z let 1890 - 1900
4 ks. z let 1900 - 1910
Odhlédneme-li od nedatovaných sbírkových
předmětů, které s největší pravděpodobností kopírují časovou strukturu
kusů datovaných, konstatujeme, že největší zastoupení mají dvacátá, třicátá
a čtyřicátá léta 19. století. Tato doba koresponduje s vrcholem rozvoje
lidového nábytku v českých zemích. Druhá polovina 19. století svědčí o
výrazném poklesu této produkce, poklesu který se nedá srovnat ani s produkcí
lidového nábytku 2. poloviny 18. století. Vezmeme-li v úvahu, že produkce
z 18. století se do našich dob zachovala hůře, přesto pozorujeme od sedmdesátých
let 18. století její stálý nárůst.
Západní pohled na Letohrádek Kinských,
akvarel na papíře od Antonína Mánesa, 1831
.
reprodukce z katalogu výstavy "Slavkovský porcelán 1792-1992", vydalo
UMP
Praha 1992
.
Severní pohled na Letohrádek Kinských,
akvarel na papíře od Antonína Mánesa, 1831
Pohled na Letohrádek
Kinských, sídlo národopisného oddělení Historického muzea Národního
muzea
v Praze na Smíchově, ze sedmdesátých let 20. století
Východní a níže západní pohled na budovu bývalé
"Švýcárny", Kinského zahrada 97 v Praze na Smíchově.
Od roku 1908 zde bylo otevřeno oddělení zemědělské
retrospektivy. To vytvořilo základ pro prvé
Zemědělské museum v Rakousko
- Uhersku. Po jeho odstěhování na zámek Kačina
zde byly umístěny další sbírky národopisného
oddělení Národního musea.